Home   Nieuws     Nanda van Heteren over Tussenuur met Noordhoff

8 augustus 2024

Nanda van Heteren over Tussenuur met Noordhoff

Nanda van Heteren over Tussenuur met Noordhoff
resource-not-found

Je maakt voor Noordhoff de podcast Tussenuur met Noordhoff. Wat is jouw rol?
Voor deze superleuke productie neem ik meerdere rollen op mij. Zo ben ik in de voorbereidende fase redacteur, tijdens de opname presentatrice en regisseuse en na afloop producer. Mijn taak is om ervoor te zorgen dat het een kwalitatief goede aflevering wordt in de breedste zin van het woord. Gasten moeten dus vooraf een duidelijk beeld hebben van wat hen te wachten staat tijdens het gesprek. Als de opnameafspraak daar is, dan is een gezellig en vlot gesprek waarin veel inhoudelijks besproken wordt ideaal. Daar let ik op tijdens het opnemen. Na afloop verander ik niets aan de boodschap, gasten weten dat we de podcast integraal opnemen. Wel vergroot ik het luistergemak door bijvoorbeeld stiltes aan te passen, de volumes waar nodig gelijk te trekken en eventuele ruis weg te werken.

Je bent zelf ook docent, waar, wat en aan wie geef je les?
Door mijn journalistieke werkzaamheden lukt het helaas niet meer om structureel voor de klas te staan. Ruim anderhalf jaar geleden heb ik afscheid genomen van de mavo2-klassen die van mij natuurkunde kregen. Na zeventien jaar lesgeven dacht ik dat ik dat zou gaan missen, maar door mijn werk bij Noordhoff blijkt dat niet zo te zijn. Nu werk ik namelijk, onder meer in deze podcast, voor docenten om hen te helpen zodat zij voor hun leerlingen hun lessen het beste voor kunnen bereiden. Hoewel ik een stapje verder in het proces sta, heb ik hier echt veel voldoening in gevonden. Doordat je producties voor je collega’s maakt, ben je gedwongen om meer en dieper door te denken. Erg leuk, uitdagend en eervol om zo betekenisvol bezig te kunnen zijn! Als ik trouwens nu op een school ben, dan geef ik examentraining NaSk1 aan mavo4, geef ik aan leerlingen op verschillende scholen mediaworkshops en/of help ik scholen in hun externe communicatie.

Van welke aflevering heb je zelf het meeste geleerd?
Wat een lastige vraag, want elke aflevering is in mijn ogen leerzaam geweest! Al vond ik de afleveringen over orde houden in de klas, een gezonde school en het PISA-onderzoek persoonlijk heel interessant. Deze gaven mij meer handvatten om processen beter te doorgronden.

Waarom zouden docenten Tussenuur met Noordhoff moeten luisteren?
De podcast is heel toegankelijk, je luistert echt ontspannen naar een leuk gesprek dat heel nuttig is voor je eigen onderwijspraktijk. De opbouw vind ik ook heel goed. Eerst vertelt de gast wat over zichzelf zodat het duidelijk is hoe die persoon in relatie staat tot de materie, vervolgens komen er achtergronden over dit onderwerp en tot slot volgen er tips wat je morgen al op je werk kan doen om hier kleine stappen in te zetten. Je krijgt dus in maximaal een uur de theorie duidelijk uitgelegd die je meteen kan toepassen in de praktijk. Ook krijg je handvatten hoe je dat moet doen, wanneer dat geslaagd is en soms zit er in de beschrijving van de aflevering ook extra materiaal. Dat stuk maakt het voor mij heel waardevol.

Aan het einde van de aflevering, vraag je vaak wat de gast zou doen als diegene minister van onderwijs zou zijn. Wat zou je zelf doen als minister van onderwijs?
Vooropgesteld dat ik zou passen voor deze functie, omdat ik denk dat ik in mijn huidige hoedanigheid het onderwijs het beste van dienst kan zijn, zou ik meerdere zaken aanpakken. Ten eerste de werkdruk verlagen bij docenten zodat zij zich goed kunnen concentreren op hun lessen, leerlingen en de kwaliteit van hun onderwijsinstelling. Ten tweede zou ik graag zien dat scholieren meer tijd krijgen voor algemene kennis zodat ze beter voorbereid de maatschappij in gaan. Ten derde pleit ik voor meer vaardigheden die leerlingen in het dagelijks leven verder kunnen helpen, bijvoorbeeld door nu al een groot netwerk op te bouwen.

Kun je alvast een tipje van de sluier lichten over het volgende seizoen? Ja, het nieuwe seizoen start in september. Er komen o.a. afleveringen aan over herwaardering van het vmbo, ICT in de klas en polarisatie

Auteur

resource-not-found

Noordhoff

Kennispartner van leergierig Nederland

We willen dat iedereen kan leren naar zijn volste vermogen. Daarom leveren we content, digitale oplossingen en services. Voor iedereen die leert, van basisschool tot professional. Noordhoff brengt je verder.