Roos Fopma brengt haar passie voor Engelstalige literatuur over op haar leerlingen ‘Het opdoen én delen van kennis – daar word ik gewoon heel enthousiast van!’ Niet zo gek dus dat Roos Fopma na haar studies (Engels, een onderzoeksmaster filmstudies en een educatieve master) aan de slag gaat als docent. 26 juniVoortgezet OnderwijsLeesvaardigheid
Podcast #49: Dyscalculie Wat is het verschil tussen rekenproblemen hebben en dyscalculie? In de nieuwste aflevering van Tussenuur met Noordhoff praat Hans van Luit, emeritus hoogleraar orthopedagogiek en expert diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie, met Nanda van Heteren. 18 juniVoortgezet OnderwijsPodcast
Podcast #48 Generatie Z Benieuwd naar de leefwereld van jouw leerlingen? In deze aflevering van Tussenuur met Noordhoff duiken we in de wereld van Generatie Z. Verschilt deze generatie nu echt van andere generaties? Onze gast Rutger van den Berg onthult de verrassende verschillen tussen Generatie Z en eerdere generaties. 7 juniVoortgezet OnderwijsPodcast
Podcast #47 Juicekanalen Roddelkanalen, juicekanalen of GossipGirlaccounts: verschillende namen voor kanalen op sociale media waar roddels, die niet waar zijn en mensen schaden, verspreid worden. Hoe kun je optreden tegen deze roddelkanalen? 21 meiVoortgezet OnderwijsPodcast
Feestelijke start van "Geef een prentenboek cadeau" Op de bouwplaats van onze buren Janssen de Jong Bouw was de aftrap van de landelijke actie 𝒢𝓮𝓮𝒻 𝓮𝓮𝓃 𝓅𝓇𝓮𝓃𝓉𝓮𝓃𝒷𝓸𝓮𝓀 𝒸𝒶𝒹𝓮𝒶𝓊. Een groep kleuters kreeg de eerste exemplaren van het prentenboek Kom uit die kraan! van schrijver Tjibbe Veldkamp en illustrator Alice Hoogstad. 21 meiAlgemeenLeesvaardigheid
Hoe je van klassen een leesclub kunt maken Mbo-docent Nederlands Conrad Berghoef begint iedere les Nederlands met 20 minuten vrij lezen. Sinds de introductie van het vrij lezen zijn de examenresultaten omhoog gegaan. 21 meiMiddelbaar BeroepsonderwijsLeesvaardigheid
Pygmalion-effect: hoe verwachtingen leraar leerprestaties beïnvloedt In dit artikel richten we ons op het Pygmalion-effect, een concept dat stelt dat de verwachtingen van een leraar de prestaties van leerlingen kunnen beïnvloeden. 15 meiBasisonderwijsDoorlopende leerlijnBlog basisonderwijs
Goed lezen = kilometers maken! Kimberley Thijs (39), juf van groep 4 en taal-en leescoördinator op basisschool Op Dreef in Spijkenisse, vertelt hoe er op haar school met leesvaardigheid wordt omgegaan. 14 meiBasisonderwijsLeesvaardigheidInterview
Help je studenten zich voor te bereiden op hun biologie-examen We hebben biologiedocent Joost gevraagd om wat tips te delen over examenvoorbereiding met jou te delen, zodat je met nog meer plezier en succes gebruik kan maken van Nectar. 10 meiVoortgezet OnderwijsNectar