Diversiteit & inclusie
Als partner in leren geloven wij dat leren beter gaat als je je gezien voelt, als het lesmateriaal toegankelijk is en als je jezelf erin kunt herkennen.
Diversiteit en inclusie bij Noordhoff
Leren is voor iedereen; wie je ook bent en waar je ook vandaan komt. Als partner in leren geloven wij dat leren beter gaat als je je gezien voelt, als het lesmateriaal toegankelijk is en als je jezelf erin kunt herkennen. Want iedereen heeft recht op leren en wij zijn er trots op om hieraan bij te kunnen dragen.
Om iedereen te kunnen zien moeten wijzelf door veel verschillende ogen kunnen kijken. We stellen ons als doel om divers en inclusief te zijn. Inclusief, zodat we werken in een bedrijf waarin iedereen zichzelf kan en durft te zijn. Divers, zodat wij en onze leermiddelen een afspiegeling van de maatschappij zijn. Zo creëren we ruimte voor talentontwikkeling en innovatie, kunnen we betere (leer)resultaten halen en dragen we bij aan eerlijke kansen voor iedereen.
Herkenbaar lesmateriaal
Stel, je hebt twee moeders, maar in je lesboek zie je altijd een vader en moeder afgebeeld. Of je viert thuis feestdagen die nooit in de klas behandeld worden. Dat motiveert niet echt. Bij Noordhoff geloven we dat leren beter gaat als je je gezien voelt, als het lesmateriaal toegankelijk is en als je jezelf erin kunt herkennen. Daarom zorgen we dat onze lesmethodes de samenleving laten zien zoals die is. En daarbij schuwen we gevoelige kwesties niet. Lesmethodes zijn er om scholieren te helpen bij hun leerproces.
Iedereen doet ertoe
Een leerling met twee moeders, een model met een gehoorapparaat of een mannelijke verpleger. Je kan ze alle drie tegenkomen in ons lesmateriaal. Waarom? Omdat het opnemen van diverse personages en situaties in lesmateriaal een goede manier is om ervoor te zorgen dat leerlingen, studenten en docenten zich kunnen identificeren. We streven ernaar dat iedereen zich vertegenwoordigd en geaccepteerd voelt. Dit draagt bij aan een gevoel van erkenning, en het leidt ook tot meer begrip, empathie en respect voor anderen. Hiermee geven we de boodschap mee dat iedereen waardevol is. Noordhoff wil zo vooroordelen en stereotypen doorbreken en een inclusievere samenleving bevorderen.
Daarom heeft onze werkgroep Diversiteit & Inclusie samen met specialisten en collega’s een (levend) document met duidelijke richtlijnen opgesteld. In dit document vinden auteurs handvatten om het lesmateriaal inclusief te maken. Benieuwd hoe we deze richtlijnen toepassen bij Stepping Stones?
Lees het artikel
Wie wij (willen) zijn
Diversiteit en inclusie zijn belangrijk voor wie wij (willen) zijn. Om onze ambities waar te kunnen maken, hebben we een divers team nodig. En eerlijk is eerlijk: meer dan we nu hebben. Met behulp van meetbare targets proberen we dat te veranderen. We werken eraan om in onze werving een grotere groep mensen aan te spreken. Daarnaast houden we onze selectiecriteria onder de loep, om te zorgen dat we goede afwegingen maken.
Het is belangrijk voor ons dat iedereen die bij of voor Noordhoff werkt, zichzelf kan zijn. Ook daarin ondernemen we stappen. Zo bieden we kennissessies en lezingen aan, proberen we het laagdrempeliger te maken om ongewenste situaties te bespreken en organiseren we leuke activiteiten rondom het thema diversiteit en inclusie.
Weg met de scheikundestereotypen
Scheikunde is voor nerds. Scheikunde is een schadelijke industrie. Scheikunde is voor jongens. Allemaal clichés die we helaas nog steeds veel horen. Noor Abdulhussain, Lotte Schreuders en Mimi den Uijl gaan onder de naam Sisters in Science de strijd aan met deze vooroordelen. Hun boodschap: scheikunde is leuk, superrelevant en echt niet alleen voor oude mensen in een labjas. Sisters in Science begon klein maar heeft inmiddels een groot publiek. Benieuwd naar hun verhaal? Lees het artikel.
Samen naar een wereld waarin diversiteit en inclusie vanzelfsprekend zijn
In een wereld waar diversiteit en inclusie vanzelfsprekend zijn, zouden deze begrippen verdwijnen. Dat is de visie van Anneke Blok, directeur bij Noordhoff. Ze deelde in een interview haar inzichten over het belang van het creëren van leermiddelen die aansluiten bij de diverse belevingswereld van jongeren van nu.
Bij Noordhoff geloven we dat effectief leren begint met herkenning en betrokkenheid. Daarom vernieuwen we voortdurend onze leermiddelen, zodat elke leerling zich gezien en gehoord voelt. Maar diversiteit en inclusie zijn meer dan buzzwords; het is een dagelijkse inspanning om bewustwording te creëren, vooroordelen te doorbreken en gelijke kansen te bevorderen.
Diversiteit en inclusie zijn geen exacte wetenschap, maar een voortdurende ontdekkingstocht. Bij Noordhoff streven we ernaar om door middel van dialoog, reflectie en actie een inclusieve omgeving te creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn en kan groeien. Lees hier het interview met Anneke.
Klantenservice, kunnen wij je helpen?
Onze klantenservice helpt je graag verder. We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.