15 maart 2022
Het nieuws in de klas met NU Actueel
Hoe komen jouw leerlingen in contact met het nieuws en met de wereld om hen heen? Lezen ze de (online) krant, kijken ze naar het journaal, of volgen ze het nieuws via social media? NU Actueel brengt de actualiteit op een laagdrempelige manier in de klas. En dat is niet alleen belangrijk voor leerlingen, maar ook voor docenten. “Want met lessen die inspelen op de actualiteit laat je zien dat je vak relevant is. Sla de krant maar open: alle vakken komen erin terug.”
“Door de actualiteit in de les te verwerken zien leerlingen dat het schoolvak letterlijk voor hun ogen plaatsvindt,” vertelt Reinier Hendriksen, uitgever van de wiskundemethode Getal & Ruimte én nauw betrokken bij NU Actueel. “De actualiteit laat zien dat een schoolvak ertoe doet.” Het is dus niet gek dat er veel vraag is naar actuele lesopeners en leuke opdrachten die inspelen op gebeurtenissen uit het nieuws. Maar niet alle docenten hebben de tijd om zelf nieuw materiaal te maken. “Daarom werd aan ons gevraagd wat wij erin konden betekenen, ”glimlacht Hendriksen. “Wij máken tenslotte lesmateriaal.”
Zo ontstond NU Actueel
De vulkaanuitbarsting op Tonga
Zo ontstond NU Actueel: een vrij toegankelijke online omgeving, waar één keer in de twee weken nieuw lesmateriaal voor alle niveaus op verschijnt, voor meerdere vakken. Soms zelfs nog sneller: “Soms gebeurt er iets belangrijks, waarbij je eigenlijk direct iets wilt hebben,” vertelt Hendriksen. “Neem die vulkaanuitbarsting op Tonga. Dat is typisch iets waarmee je direct iets wilt. In zo’n geval gaan onze makers meteen aan de slag en heb je binnen een à twee dagen al een prachtig relevant en actueel item.”
“Bij het ontwikkelen van dit materiaal maken we gebruik van bronnen uit de actualiteit,” legt Hendriksen uit. “Krantenartikelen of nieuwsvideo’s, bijvoorbeeld.” Het lesmateriaal over de vulkaanuitbarsting op Tonga laat mooi zien hoe dat in zijn werk gaat. Om de opdrachten te maken moeten de leerlingen op de site van de NOS een artikel lezen en de bijbehorende video’s bekijken. “Maar er wordt bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt van websites van instanties als het KNMI of CBS. En zelfs YouTube-video’s en Google Streetview worden ingezet,” vertelt Hendriksen.
Het vak aardrijkskunde leent zich bij uitstek voor de koppeling met de actualiteit, maar niet voor alle vakken is dat zo eenvoudig. Bij wiskunde is het bijvoorbeeld nog best lastig om op de actualiteit in te spelen, beaamt Hendriksen. “Maar we gebruiken NU Actueel ook om te laten zien wat je met een vak kan. Waarom je bijvoorbeeld wiskunde moet kiezen en op welke manier het vak je voorbereidt op een beroep. Door de relevantie aan te tonen laat je ook zien dat iets actueel is.”
De makers van
Omdat de makers van NU Actueel ook de auteurs van de methode zijn, sluiten de opdrachten goed aan op de lesstof in het boek. “En ze zijn niet alleen ervaren auteurs. Ze zijn ook vaak zelf docent. Ze weten dus wat werkt in de klas en wat niet.” Nog een voordeel is dat de makers ook weten met welk onderwerp de leerlingen op dat moment bezig zijn en daar hun opdrachten op kunnen afstemmen. “Als je weet dat leerlingen bezig zijn met vulkanisme ontwikkel je daar iets voor. En als juist in die periode die vulkaan ook nog eens de lucht in knalt… Het is een enorme ramp voor het gebied, dus een reden des te meer om er samen met je leerlingen aandacht aan te besteden.”
Met docenten en de makers zijn er afspraken gemaakt over de frequentie waarin het lesmateriaal aangevuld wordt. “Je kijkt wat de docenten nodig hebben en waar ze mee geholpen zijn,” licht Hendriksen toe. “Als je bij wijze van spreken elke dag iets nieuws online zet schiet je je doel voorbij. Dat is te vaak. Voor de meeste vakken is een termijn van twee weken ideaal.”
Het lesmateriaal op NU Actueel is bedoeld als aanvulling op de lesmethoden. “Het lesboek is de basis en docenten kunnen geregeld met het nieuwe en actuele materiaal aan de slag in hun lessen,” vertelt Hendriksen. De auteurs werken volgens een strak schema en weten precies wanneer ze iets moeten aanleveren. Wanneer er direct actie ondernomen moet worden kunnen ze snel schakelen. “Auteurs volgen het nieuws en herkennen de urgentie. Het hoort erbij dat je flexibel bent. Daarom heet het NU Actueel.”
Liever zelf doen
Volgens Hendriksen wordt er op verschillende manieren gebruik gemaakt van NU Actueel. "Het is een vergaarbak van opdrachten, waar docenten zoveel in kunnen grasduinen als ze willen. Ook ouder materiaal blijft toegankelijk en de meeste opdrachten kun je nog steeds prima gebruiken in je les.”
Voor veel docenten zijn de lesopeners en opdrachten een handige manier om tijd te besparen. Maar er zijn ook veel docenten die het juist leuk vinden om zelf materiaal uit de actualiteit te halen en te verwerken in hun lessen. “Klopt,” geeft Hendriksen aan. “Veel docenten zien NU Actueel als een inspiratiebron. En dat kan ook: wij zorgen voor de thema’s, de bronnen en de opdrachten. Docenten mogen het materiaal naar believen tweaken en gebruiken zoals zij het willen. Het kan allemaal.”