Zo is de vernieuwde Canon doorgevoerd
Op 22 juni 2021 werd de Canon van Nederland vernieuwd. Wat betekent dat voor lesgeven met Geschiedeniswerkplaats 3e editie?
Kort gezegd: sinds afgelopen september komen alle onderwerpen uit de Canon in onze methode weer aan bod. Speciaal daarvoor hebben we afgelopen zomer een canonupdate doorgevoerd. Ontbrekende onderwerpen hebben we via een extra aanvulling aan de gepersonaliseerde leeromgeving toegevoegd. Dus ook wat betreft de Canon is Geschiedeniswerkplaats weer helemaal compleet.
Want wat waren de gevolgen van de aangepaste Canon voor Geschiedeniswerkplaats? Het overgrote deel van de onderwerpen bleek nog steeds ruimschoots aan bod te komen in onze methode. In een kleiner aantal gevallen (voor havo/vwo 8 onderwerpen, voor vmbo 9) was dit niet het geval. Om dat zo snel mogelijk te veranderen hebben we afgelopen jaar een canonupdate gemaakt. Voor elk ontbrekend onderwerp hebben we een beeldcarrousel of hotspot met beeld opgenomen in de gepersonaliseerde omgeving. In elk van deze aanvullingen vindt de leerling meer informatie over het onderwerp, in de vorm van aansprekende en inzichtelijke afbeeldingen en korte, begeleidende teksten.
Lees de aansprekende lesopeners.
Hotspot De Hooiwagen van Jeroen Bosch
Als docent kun je deze (en andere) aanvullingen prima gebruiken als lesopener bij een bepaald onderwerp. Vaak benaderen ze de leerstof vanuit een ander perspectief of brengen ze deze door het levensverhaal van een historisch persoon tot leven. Zo kun je de hotspot over De Hooiwagen van Jeroen Bosch uitstekend gebruiken voor een les over de geloofsbeleving in de tijd van steden en staten en de positie van de kerk in die tijd. Aan de hand van enkele uitsneden neem je leerlingen mee in het geloof in de schepping, de verlokkingen door de duivel tijdens het aardse leven en de straf die mensen in het hiernamaals kregen voor hun zonden.
Beeldcarrousel Maria van Bourgondië
De beeldcarrousel over Maria van Bourgondië toont belangrijke ontwikkelingen uit hetzelfde tijdvak. Via haar levensverhaal kun je de leerlingen kennis laten maken met de strijd om macht, tussen vorsten en onderdanen, en tussen vorsten onderling. Welke middelen zetten zij in om hun macht te vergroten? En wat betekende dit voor een vrouw van adel als Maria, wat kon zij van haar leven verwachten? Met deze beeldcarrousel als lesopener kun je deze leerstof bespreken aan de hand van een concreet historisch voorbeeld.
Beeldcarrousel kolen en gas
Een derde voorbeeld is de beeldcarrousel over kolen en gas. Hiermee leert de leerling welke rol steenkool en aardgas speelden bij de naoorlogse welvaartsgroei. Maar ook de keerzijde komt aan bod: de schade die deze fossiele brandstoffen op termijn toebrachten aan de regio waar ze gewonnen werden en de wereld in het algemeen. Voor vmbo is deze beeldcarrousel opgenomen als verdieping bij de naoorlogse welvaartsgroei (leerjaar 2 §6.3). In havo/vwo vind je hem als achtergrond bij de paragraaf over de mens en het milieu (leerjaar 3 §6.5).
In de gepersonaliseerde leeromgeving
Naast deze drie onderwerpen zijn ook Trijntje (enkel in vmbo), Johan van Oldenbarnevelt, Sara Burgerhart, Anton de Kom, Marga Klompé en het Oranjegevoel met een eigen aanvulling toegevoegd aan Geschiedeniswerkplaats 3e editie. Je vindt ze allemaal in onze gepersonaliseerde leeromgeving.
Direct bekijken?
-
Gebruik je Geschiedeniswerkplaats al? Log dan in om het materiaal te bekijken
-
Meer weten over Geschiedeniswerkplaats? Vraag dan een gratis beoordelingspakket aan.