8 november 2023
5 vragen aan Science uitgever Janneke Segers
Interview met Janneke Segers
5 vragen aan de uitgever
Vond je het vak NaSk leuk op de middelbare school?
“Jazeker! Scheikunde was stiekem toch wel één van mijn favoriete vakken. De balans tussen theorie en praktijk sprak me erg aan. Daarnaast vond ik het leuk om te puzzelen aan reactievergelijkingen en structuurformules. Natuurkunde en scheikunde zijn vakken die raken aan alles wat je tegenkomt in het dagelijks leven en dat maakt het voor mij erg interessant.”
En nu ben je uitgever van verschillende Science methodes, hoe ben je op deze plek beland?
“Mijn passie voor scheikunde wilde ik graag delen met anderen. Ik heb de lerarenopleiding scheikunde gevolgd en daarna heb ik ruim 7 jaar als docent in het voortgezet onderwijs gewerkt. Eén van de leukste docenttaken vond ik het ontwikkelen van eigen onderwijsmateriaal. Ik wilde me nog gerichter bezighouden met onderwijsontwikkeling en uiteindelijk kwam ik bij Noordhoff terecht in een leuk auteursteam. Het schrijven aan een lesmethode deed ik naast mijn werk als docent. Begin 2023 heb ik de volledige overstap naar Noordhoff gemaakt als educatieve content ontwikkelaar. Vanaf september ben ik werkzaam als uitgever Science; een leuke en uitdagende rol waarin ik samen met docenten en auteurs mag bouwen aan mooie leeroplossingen.”
Hoe ziet een dag als uitgever eruit?
“Mijn dag als uitgever is heel divers. Binnen Noordhoff heb ik veel contact met collega’s van verschillende disciplines die stuk voor stuk het onderwijs een warm hart toedragen. Daarnaast ben ik ook veel in gesprek met docenten en auteurs. Het is prettig om van docenten te horen welke wensen en behoeften zij hebben. Samen met auteurs proberen we deze wensen en behoeften te vertalen naar nog betere leermiddelen; leermiddelen waar leerlingen met plezier mee aan de slag kunnen gaan.
Op dit moment werken we hard aan de nieuwe edities van Overal NaSk (leerjaar 1-2) en Pulsar (vmbo bovenbouw NaSk1 en NaSk2). Met de nieuwe editie van Overal NaSk kunnen leerlingen nog actiever aan de slag met NaSk. Zo zijn er discussieopdrachten en korte doe-opdrachten toegevoegd. Met de nieuwe editie van Pulsar kunnen leerlingen nog gerichter aan de slag aan de hand van leerdoelen. Daarnaast zijn er mogelijkheden tot differentiatie toegevoegd.”
Welke rol speelt de docent in de ontwikkeling van een nieuwe editie?
“Docenten spelen een cruciale rol bij de totstandkoming van een nieuwe editie. Zij weten immers het allerbeste wat leerlingen nodig hebben en waar ze zelf in hun dagelijkse praktijk mee geholpen zijn. Als uitgever bezoek ik scholen om te zien hoe docenten onze lesmethodes in de praktijk gebruiken. We organiseren ook denktanks (digitale bijeenkomsten) waarbij we ideeën en concepten voorleggen aan docenten. Met de input van docenten gaan we vervolgens samen met auteurs, die meestal ook zelf voor de klas staan, aan de slag.”
Waar haal je voldoening uit in je werk als uitgever?
“Leerlingen laten verwonderen en hen kansen en uitdagingen bieden met mooie leermiddelen is iets waar ik mij graag voor inzet. Ik hoop een bijdrage te leveren aan leermiddelen die een mooie afspiegeling van de maatschappij laten zien én die leerlingen enthousiasmeren voor de natuurwetenschappen.”
Denk mee
Wil je na het lezen van dit interview meedenken over één van onze natuurkunde of scheikunde methodes in een denktank? Heb je interesse in het auteurschap of vind je het leuk als Janneke bij jou op schoolbezoek komt? Stuur dan een mailtje naar [email protected]