17 oktober 2023
5 vragen aan de uitgever van Nectar
In gesprek met Mariëlle Douma
5 vragen aan de uitgever van Nectar
Maak kennis met de mensen die werken aan en met de methode Nectar. We trappen af met vijf vragen aan Mariëlle Douma, de nieuwe uitgever van Nectar.
Vond je het vak biologie leuk op de middelbare school?
“Geloof het of niet, ik maakte kennis met het vak biologie door Nectar. Ik raakte al snel heel enthousiast over het vak en vond het ontzettend jammer dat ik in klas 3 geen biologie had. Daarom ging ik zelf maar op zoek naar boeken die ik kon bestuderen, en toen kwam ik bij de voorloper van Nectar “Kreuzer” uit. Die boeken heb ik zo ongeveer stuk gelezen. En nog steeds vind ik biologie het mooiste wat er is.”
En nu ben je uitgever van Nectar, hoe ben je op deze plek beland?
“Ik heb biologie gestudeerd, ecologie en mariene biologie. Ik volgde daarbij een minor educatie, een verkorte lerarenopleiding, en heb me daarna gespecialiseerd in wetenschapscommunicatie. En zo kwam ik in 2018 bij Noordhoff terecht. Eerst in de rol van Educatieve Content Ontwikkelaar, waarbij ik de auteursteams voor scheikunde en later voor biologie begeleidde. Sinds mei 2023 ben ik uitgever van Nectar – een hele eer.”
Hoe ziet een dag als uitgever van Nectar eruit?
“Op dit moment werken we hard aan een nieuwe editie voor Nectar onderbouw. Ik ben daarvoor veel in gesprek met docenten en leerlingen over hoe we onze methode kunnen verbeteren. Samen met de auteurs bekijken we hoe we de wensen van onze gebruikers het beste vorm kunnen geven.
Om alvast een klein tipje van de sluier op te lichten over de nieuwe editie: we willen voor Nectar onderbouw ook Slim Stampen ontwikkelen, om bijvoorbeeld begrippen en andere feitenkennis te kunnen stampen, zoals nu ook al kan bij Nectar voor vmbo bovenbouw.”
Welke rol speelt de docent in de ontwikkeling van een nieuwe editie?
“De docent speelt een ontzettend belangrijke rol in de ontwikkeling van een nieuwe editie. Ik spreek veel docenten via bijvoorbeeld de Nectar Denktank, dit zijn digitale bijeenkomsten waarin we nieuwe ideeën voorleggen aan docenten, of bepaalde aspecten van de methode met elkaar bespreken. Ook ga ik regelmatig op schoolbezoek bij docenten: ik zie graag hoe Nectar in de lespraktijk wordt gebruikt, zodat we hiervan kunnen leren om de methode zo goed mogelijk te maken. Sommige docenten zijn zo betrokken dat zij op den duur auteur worden bij Nectar.”
Wat wil je bereiken als uitgever?
“In de korte tijd dat ik zelf voor de klas heb gestaan, merkte ik dat er voor de docent altijd een deel van de leerlingen is waarvan je weet dat ze het moeilijk hebben, maar dat ze het wel zouden kunnen. Je hebt alleen te weinig tijd om ze echt verder te helpen. Als uitgever wil ik daarom een methode ontwikkelen die de docent een gereedschapskist biedt met alle benodigde materialen om alle leerlingen op hun eigen niveau te kunnen bedienen.”