Noordhoff.nl   Voortgezet onderwijs   Wiskunde   Getal & Ruimte     Examentraining Getal & Ruimte 12e editie havo/vwo bovenbouw

Examentraining in de 12e editie havo/vwo bovenbouw

We zijn druk bezig met de laatste delen van de 12e editie havo/vwo bovenbouw. Graag geven we meer uitleg over de examentraining in deze delen. Klik hier voor meer informatie over de opzet van de examentraining en lees meer over hoe je er mee kunt werken.

header Getal en ruimte generic 1220x560

Opzet examentraining

In de laatste delen van havo wiskunde A en B en vwo wiskunde A, B en C is een hoofdstuk Examentraining opgenomen. Dit hoofdstuk is ingedeeld in paragrafen, waarbij elke paragraaf een examenonderwerp behandelt.


De indeling van deze paragrafen is als volgt
  • Een of twee contextarme opgaven die bij het onderwerp horen. De onderdelen van deze opgave(n) staan los van elkaar en zijn gebaseerd op vragen uit recente examens. Een voordeel van deze opgaven is dat de leerling meteen tot de kern van het wiskundige probleem komt. Deze opgaven zijn nieuw in de 12e editie.

  • Een theorieblok met een bondige herhaling van alle relevante theorie, met af en toe een voorbeeld ter toelichting.

  • Een selectie van recente examenvragen, die zo zijn bewerkt dat ze bij het onderwerp aansluiten.

Gebruik van de nieuwe contextarme opgaven
  • De contextarme opgaven aan het begin van elke paragraaf kunnen op verschillende manieren worden ingezet.

  • Ze kunnen worden gebruikt om samen met de klas in de les te maken. Als huiswerk kunnen dan enkele examenvragen van de betreffende paragraaf worden opgegeven.

  • Ze kunnen als huiswerk worden opgegeven als voorbereiding op de bespreking van de paragraaf.

  • Bij tijdnood kan men ervoor kiezen om in plaats van de aangeboden examenvragen zich te beperken tot het behandelen van deze contextarme opgaven. Deze opgaven hebben immers dezelfde soort vraagstelling en hetzelfde niveau als de examenvragen, maar met minimale context. Let erop dat het omgaan met contexten wel een essentieel onderdeel van het examen is.

Gemengde opgaven bij de examentraining

In de gemengde opgaven is ook een paragraaf Examentraining opgenomen. De opgaven in deze paragraaf zijn niet gesorteerd op onderwerp. Dit is nuttig, omdat in de examens ook alle onderwerpen gemengd aan bod kunnen komen. Let erop dat de vragen in het examen dieper op de stof ingaan, dus dat het niveau van de vragen in het examen over het algemeen hoger ligt dan dat van de gemengde opgaven bij de Examentraining.
Deze gemengde opgaven kunnen worden ingezet om in de laatste maanden voor het examen kennis en vaardigheden op te frissen, door leerlingen regelmatig enkele van deze opgaven te laten maken.