Scheikunde dichtbij met Sisters in Science
Noordhoff en de Sisters in Science hebben de handen ineengeslagen om scheikunde leuker én relevanter te maken voor jouw leerlingen! Dit doen we onder andere met video's en podcasts. Kijk snel verder!
Als je je ogen sluit en probeert te denken aan een wetenschapper, wat zie je dan?
Toevallig een witte oudere man in een labjas met gek haar? Dit zou zo maar eens het beeld van jouw leerlingen kunnen zijn als zij denken aan een chemicus. Dat ze zelf chemicus kunnen worden bedenken ze zich misschien niet zo snel, omdat ze zich daar moeilijk een voorstelling bij kunnen maken. Want wat kun je eigenlijk worden als je scheikunde hebt gestudeerd ?
Om scheikunde dichterbij je leerlingen te brengen hebben we samen met de Sisters in Science aansprekende posters ontwikkeld en een reeks video's opgenomen over waarom scheikunde belangrijk is, wat je allemaal kan met scheikunde en om ze enthousiast te maken voor het vak!
Bestel snel een poster of scroll verder naar de video's.
‘Waarom zou je het vak scheikunde kiezen?’
Om scheikunde tastbaar te maken en onder andere antwoord te geven op de vraag waarom het voor jouw leerlingen belangrijk is om het vak scheikunde te kiezen hebben we samen met de Sisters in Science acht video’s ontwikkeld. In deze korte video’s bespreken ze stellingen en geven ze antwoord op vragen en dilemma’s. Er worden voorbeelden van beroepen benoemd, uitgelegd waarom scheikunde zo belangrijk is en hoe je met scheikunde bijdraagt aan de toekomst.
Hoe kun je de video's gebruiken in je lessen?
-
Bekijk de video's met je leerlingen wanneer de profielkeuze eraan komt
-
Of wanneer je leerlingen zich oriënteren op een vervolgstudie
-
Zet de video's in als lesopener of lesafsluiter en ga het gesprek aan
-
Maak er een huiswerkopdracht van
-
Maak gebruik van de opdrachten en discussievragen die onder de video's staan
Bekijk de video's hieronder.
Breng scheikunde dichtbij
Bekijk de video's
Video 1
Waarom zou je het vak scheikunde kiezen?
Lestip: bedenk drie redenen waarom je scheikunde zou moeten kiezen.
Video 2
Als je scheikunde studeert kun je alleen scheikundedocent worden.
Lestip: bedenk drie beroepen die je kunt gaan doen als je scheikunde hebt gestudeerd.
Video 3
Scheikunde is een loservak
Lestip: hoe kijk jij naar het vak scheikunde?
Video 4
Waarom zou je in hemelsnaam scheikunde studeren?
Lestip: bedenk of je scheikunde zou willen studeren, waarom wel/niet?
Video 5
Scheikunde is een foute/vieze industrie
Lestip: Waarom zou scheikunde een foute vieze industrie zijn? Geef drie voorbeelden.
Video 6
Met een studie scheikunde kun je niet de problemen van morgen oplossen
Lestip: Geef 3 voorbeelden hoe je met scheikunde bijdraagt aan de toekomst.
Video 7
Voor een studie scheikunde moet je heel slim zijn
Lestip: bedenk 3 vaardigheden die handig zijn voor het vak scheikunde
Video 8
Scheikunde is voor jongens
Lestip: Ga klassikaal de discussie aan. Welk beeld hebben je leerlingen van een wetenschapper/chemicus? Is scheikunde echt alleen voor jongens?
Wat is jouw manier van lesgeven?
Laat je je leerlingen eerst zelf ontdekken doormiddel van practica of slaan je leerlingen meteen het boek open? Met onze lesmethodes zit je sowieso goed. Wij bieden drie scheikunde lesmethodes: Chemie Overal, Chemie en Pulsar.
Wil je weten wat het beste bij jouw manier van lesgeven past? Bekijk het volledige aanbod hieronder!
Aanbod havo en vwo
Waar kies jij voor?
Werkt voor jouw leerling!
Chemie Overal
-
Herkenbare scheikunde
-
Duidelijkheid en structuur
-
Oog voor verschillen
Leren door te doen
Chemie
-
Eerst experimenteren en daarvan leren
-
Afwisseling: theorie en praktijk met elkaar verweven
-
Vaardigheden: rekenen en practica
Voor de vmbo-leerling
Pulsar
-
Evenwicht tussen theorie en praktijk
-
Motiveert
-
Actief en onderzoekend leren