Zeven
Met het tijdschrift Zeven vieren we de 7e editie van Nieuw Nederlands. De zevende ronde alweer! We zijn er trots op dat wij op deze manier al zo lang ons steentje mogen bijdragen aan het onderwijs.
Lezen is meer dan meters maken
De handleiding van de router, een appje van een vriend of een online nieuwsbericht: de teksten die je dagelijks leest staan nooit op zichzelf. Bied daarom ook op school leesvaardigheid aan in samenhang. Wanneer je lezen verbindt aan andere vaardigheden, inhoudelijke context en eigen interpretatie, gaan leerlingen beter lezen. Drie experts vertellen hoe je dat kunt doen.
-
Je leest de tips in het voorproefje van Zeven
Docenten Napsia Rolobessy, Robert Koobs en Didy Pijpker aan het woord
Zo doen zij het
Napsia: ‘Spelling en grammatica zijn niet belangrijk bij het ontdekken van schrijfplezier’
'Lezen en taal zijn niet bepaald populair onder vmbo-leerlingen, maar ik wilde de uitdaging wel aangaan. Ik ben een nieuweling in het onderwijs en neem mijn enthousiasme over taal mee vanuit mijn carrière als journalist en tekstschrijver. Ik heb het bijzondere voorrecht dat ik daarvoor een eigen vak mag geven: Spelen met Taal, waarin ik met leerlingen uit de onderbouw op zoek ga naar het plezier, de creativiteit en de fantasie van taal.’
Wil je weten hoe Napsia het doet?
-
Vraag het magazine aan en lees het interview met Napsia Rolobessy.
Napsia Rolobessy is Docent Spelen met Taal bij Zuidrand School for Sport & Lifestyle in Rotterdam, journalist en tekstschrijver.
Robert: ‘Verbind Nederlands met de actualiteit, met het leven en met andere vakken.’
‘Alles staat juist in verbinding met elkaar: de onderwerpen en vaardigheden die leerlingen op school leren, hebben alles te maken met het nu, met hun eigen leefwereld en met andere vakken. Daarom vind ik het belangrijk ze dat actief te laten ervaren. Zo koppel ik voor literatuur boeken graag aan een actueel maatschappelijk thema, en de verwerking organiseer ik samen met andere vakken.’
Wil je weten hoe Robert dit doet?
-
Vraag het magazine aan en lees het hier hele gesprek met Robert Koobs
-
Of luister naar het verhaal van Robert in de podcast Tussenuur met Noordhoff #6: Stimuleren van het leesonderwijs
Robert Koobs is Docent Nederlands en taalcoördinator bij Stad & Esch in Meppel. Lidredactie Lezen voor de lijst bij Koninklijke Bibliotheek.
Didy: 'Leerlingen ontdekken dankzij video het effect van beeld op taal, en andersom’
“De meeste leerlingen houden van films en zien veel video’s op sociale media. Maar wat is het verschil tussen fictie en non-fictie? En hoe weet je of wat je ziet waar is? Aan hoe iets in beeld gebracht wordt, gaan veel keuzes vooraf, keuzes waarvan leerlingen zich niet altijd bewust zijn. Daarom gaan mijn vmbo-leerlingen tijdens het project Cultuurreporters zelf aan de slag.
Wil je weten hoe Didy het doet?
-
Vraag het magazine aan en lees het interview met Didy Pijpker.
Didy Pijpker is Docent Nederlands bij de Rutger Kopland School in Siddeburen, educatief auteur en Leraar van het Jaar 2017.
Magazine bij Nieuw Nederlands 7e editie
Zeven
Ben je nieuwsgierig naar het Magazine en wil je alles lezen? Bestel het magazine en krijg het digitaal toegestuurd.
NIEUW
Nieuw Nederlands 7e editie
Zelf de nieuwe 7e editie Nieuw Nederlands beoordelen? Dat kan, bestel dan vandaag nog je beoordelingspakket.