Doe een Thema
Het is overal om je heen, maar hoe kun je álle leerlingen motiveren om Nederlands te leren? Echt goed leren schrijven, lezen en spreken? Belangrijke vaardigheden die ze nodig hebben bij álle vakken. Ga aan de slag met een thema. Lees meer op deze pagina.
Nooit meer een saaie taalles? Ga aan de slag met Thema’s
Vanuit de nieuwe kerndoelen is samenhang in vaardigheden steeds belangrijker. Binnen een thema gaan leerlingen aan de slag met verschillende vaardigheden. Leerlingen worden aangemoedigd om verbanden te leggen tussen lezen, schrijven, en spreken, en om complexe informatie te ordenen. Dat is leuk én leerzaam. Leerlingen werken met plezier aan hun eigen gekozen eindopdracht zoals bijvoorbeeld het maken van een interview voor een tijdschrift of het maken van een podcast. Zo ervaren ze verbanden tussen bijvoorbeeld lezen en schrijven en bouwen ze aan een sterke taalbasis.
Lezen en leren wetenschappelijk benaderd. Luister de podcast met Pedro De Bruyckere
“Deel van de oorzaak van slecht lezen is dat het een te geïsoleerde plaats heeft in het onderwijs. Of je nou een docent bent die Engels of geschiedenis geeft. Je leerlingen moeten in beide vakken begrijpend lezen toepassen…. Uit onderzoek uit 1901 weten we al hoe meer identieke elementen er zijn en ook hoe meer je dat expliciet benoemt hoe groter de kans wordt op transfer. We moeten kinderen een algemene basisvaardigheid als lezen zo leren dat ze het overal en altijd kunnen toepassen. En als we één ding zeker weten, is dat niet alles werkt en niets werkt altijd. Het is heel belangrijk dat je genoeg variatie krijgt van werkvormen. In die context werkt dit beter, in een andere werkt dat beter.”
Luister de aflevering van Tussenuur met Noordhoff met ‘mythbuster’ en onderwijswetenschapper Pedro De Bruyckere over hoe je als docent met behulp van wetenschap en didactische ontwikkelingen effectiever onderwijs kunt geven.
Zo zit dat
Thema's
Thema's uitgelegd
Zo werk je met thema's
Uitproberen
De Thema’s zijn ontwikkeld met de volgende uitgangspunten:
-
Transfer en samenhang tussen vaardigheden
-
Doelgericht lezen over één onderwerp t.b.v. verbeteren leesvaardigheid
-
Schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid productgericht toepassen
-
Werken volgens de stappen verkennen, verdiepen, uitwerken en afronden
-
Formatief handelen mogelijk maken
-
Mogelijkheid tot samenwerking met klasgenoten
In elk thema werkt de leerling in negen paragrafen toe naar een eindproduct. De thema’s zijn een combinatie van de paragrafen Lezen, Schrijven, Kijken, Spreken en Fictie. De volgorde van de paragrafen is voor elk thema anders.
De opzet van elk thema is als volgt:
-
Thema ontdekken/verkennen, introductie
-
Verdiepen in het thema, verschillende aspecten belichten
-
Thema i.c.m. kennismaking eindproduct
-
Het maken van het eindproduct, passend bij het thema
-
Evaluatie van product, proces en persoon
Zo gaan je leerlingen binnen een thema aan de slag met verschillende vaardigheden. Leerlingen worden aangemoedigd om verbanden te leggen tussen lezen, schrijven en spreken. Ook leren ze om complexe informatie te ordenen. Dat is leuk én leerzaam. Kortom: hét recept voor de leukste en nuttigste les Nederlands. Zelf proberen?
Docent aan het woord
Juliette Scheepe over werken met Thema’s
Wat maakt het vak Nederlands leuk? Als je werkt met een Thema, dan zorgt dit voor samenhang. Daarnaast merkt Juliette Scheepe van het Mendelcollege in Haarlem dat haar leerlingen het ook echt leuker vinden.
Ontsaaiing van het vak Nederlands
José en Simone werken met veel plezier met de 7e editie van Nieuw Nederlands. Ze waarderen de structuur en houvast van de methode en zien het werken met Thema’s als een toegevoegde waarde voor het enthousiasmeren van de leerling.
De Trotse Muur – eindproducten in de etalage
Steeds meer scholen gaan aan de slag met de Thema’s en leerlingen werken hier allerlei verschillende soorten eindproducten bij uit. Kijk hier voor inspiratie!
Vind je het leuk om ook de creaties van jouw leerlingen hier te laten zien aan mede-docenten Nederlands? Mail dan naar Nadia El Barcani ([email protected]) en dan zorgen we dat het hier geplaatst wordt.
Benieuwd naar een voorbeeld? Beluister dan het eindproduct van Thema Mysterie – leerjaar 2 van Lisa en Robbin van Prinsentuin Andel. Zij maakten een podcast – Alledaagse Mysteries.
Zelf proberen?
Ontdek de nieuwe 7e editie
Ben je nog niet bekend met de nieuwe 7e editie van Nieuw Nederlands? Vraag dan een gratis beoordelingspakket aan en ervaar het zelf.
Thema proberen met je leerlingen
Maak het nog leuker en probeer zelf een Thema uit met je leerlingen. Vraag hier een gratis klassenset aan en probeer een Thema uit met jouw klas!
Vragen en antwoorden om je op weg te helpen
Werken met thema’s: hoe pak je dat aan?
Wat is een thema?
Lineair versus modulair?
Hoe behandel ik een thema?
Hoe evalueer ik een thema?
Hoe neem ik een thema op in mijn planning?
Hoe zorg ik voor overzicht?
Handige documenten
Voorbeeldplanner kgt leerjaar 2 | 3 uur
Voorbeeldplanner kgt leerjaar 2 | 4 uur
Feedbackformulier Activerende folder
Feedbackformulier Reclamespot
Beknopte docentenhandleiding
Handige tips
Leerjaar 1
Thematip bij Thema Mens & Dier
Ben jij al aan de slag met het thema A: Mens en dier? Kijk dan samen deze fijne reclamespot om je leerlingen te inspireren voor het eindproduct.
Leerjaar 2
Thematip (On)gezond
In leerjaar 2 kun je werken met het thema D (On)gezond, waarbij je leerlingen aan de slag gaan met een webpagina. Dit leidt tot leuke discussies in de klas en op deze manier zetten ze meteen een actueel onderwerp in. Tip: gebruik dit artikel!
Zelf ervaren hoe de kerndoelen nu al terugkomen in Nieuw Nederlands?
Dat kan op drie verschillende manieren.
1) Ontdek de nieuwe 7e editie
Ben je nog niet bekend met de nieuwe 7e editie? Vraag dan een gratis beoordelingspakket aan en ervaar het zelf.
2) Probeer een thema met je leerlingen
Maak het nog leuker en probeer zelf een Thema uit met je leerlingen, waarin de beoogde samenhang tussen de verschillende vaardigheden al heel goed naar voren komt. Vraag hier een gratis klassenset aan en probeer een Thema uit met jouw klas!
3) Persoonlijke toelichting van een accountmanager
Wil je graag persoonlijk contact en een toelichting? Vraag dan hier een bezoek aan van een accountmanager. Hij of zij komt graag bij jou op school langs om al je vragen te beantwoorden.