Noordhoff.nl   Voortgezet onderwijs   Nederlands    Nieuw Nederlands     De nieuwe kerndoelen in Nieuw Nederlands 7e editie

De nieuwe kerndoelen in Nieuw Nederlands 7e editie

Lees hier alles over de beoogde nieuwe kerndoelen en hoe deze in Nieuw Nederlands verwerkt zijn.

Nieuw Nederlands kerndoelen header

Zo zit dat

De nieuwe kerndoelen

De kerndoelen

Kerndoeleninformatie

Uitproberen

>
resource-not-found

Nieuw Nederlands en de kerndoelen

“Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt hun talenten te ontwikkelen. Maar wat moet je kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving. Goed onderwijs vraagt om een doorlopend debat over wat waard is om te leren. De uitkomsten daarvan leggen we vast in het landelijk curriculum.”, aldus het SLO (september 2023). Om het onderwijs ten goede te ontwikkelen, is er een verandering in de kerndoelen nodig. Meer weten over de kerndoelen »


In hoeverre worden de conceptkerndoelen al afgedekt in Nieuw Nederlands?

De huidige kerndoelen komen uit 2006. Hoog tijd voor een herziening dus! Hierin worden de veranderingen uit het hedendaagse leven meegenomen, zoals bijvoorbeeld de complexer wordende wereld en de toenemende hoeveelheid digitale informatie. Maar ook aspecten als de leesmotivatie onder jongeren en het stimuleren van gelijke kansen binnen het onderwijs.

De ontwikkeling van Nieuw Nederlands 7e editie liep parallel aan de ontwikkeling van de nieuwe kerndoelen. Het was daarom mogelijk de methode af te stemmen op de vernieuwde visie op het schoolvak. De exacte kerndoelen waren toen echter nog niet bekend. Daarom hebben we de beoogde kerndoelen naast Nieuw Nederlands gelegd om te onderzoeken in hoeverre ze al op elkaar aansluiten.

Onderaan de pagina kun je ook het gehele rapport aanvragen.

resource-not-found
Hoe komen de kerndoelen terug in Nieuw Nederlands?

De meeste nieuwe kerndoelen sluiten naadloos aan op Nieuw Nederlands. 13 van de 19 kerndoelen (de twee overstijgende kerndoelen uitgesloten) worden goed of voldoende gedekt. Met name het domein communicatie en de samenhang tussen de vaardigheden sluiten goed aan. De keuzes die gemaakt zijn voor Nieuw Nederlands met bijvoorbeeld de nieuwe cursus Meer dan lezen en de Thema’s sluiten daar heel goed bij aan. Wanneer een deelaspect onvoldoende belicht wordt, zal deze worden aangescherpt in de nieuwe release van de methode (schooljaar 2026/2027).


De doelen die gedeeltelijk gedekt worden (5 van de 19) hebben in de meeste gevallen te maken met het domein Taal. In de uitwerking van de kerndoelen worden andere accenten gelegd dan in de leerstofkeuzes die voor Nieuw Nederlands gemaakt zijn, en dan voornamelijk in het vmbo. In het overzicht hiernaast is te lezen om welke dat gaat. Dit zal worden meegenomen om ervoor te zorgen dat Nieuw Nederlands kerndoel-dekkend is zodra de nieuwe kerndoelen van kracht zijn.

resource-not-found

Tot slot is er slechts één leerdoel dat op dit moment onvoldoende aan de orde komt in Nieuw Nederlands, en dat betreft kerndoel 21: De leerling verwoordt verbanden tussen literatuur en de periode of context waarin literaire teksten zijn ontstaan. In de huidige onderbouw vmbo en havo komt dit niet tot minimaal voor, onder andere omdat dit in de huidige wettelijke documenten (kerndoelen 2006 en referentiekader taal) niet aan de orde komt op deze niveaus. In de nieuwe release zal dit kerndoel verder vormgegeven worden.


Voor de volledigheid is het belangrijk om op te merken dat in Nieuw Nederlands ook aspecten zijn opgenomen die niet of buiten de nieuwe conceptkerndoelen vallen, zoals de invulling van de cursus Media. Dit is onder andere gedaan in voorbereiding op het leergebied Digitale geletterdheid. Niet op alle scholen wordt Digitale geletterdheid ondergebracht bij het vak Nederlands, mocht dat wel zo zijn dan kan er gebruik gemaakt worden van de cursus Media.


Wil je meer weten hoe een specifiek kerndoel nu al in Nieuw Nederlands zit? Vraag dan hier het rapport aan waarin je een uitgebreide analyse kunt lezen per onderdeel.

De totstandkoming van de nieuwe kerndoelen

Achtergrond

icon

De huidige kerndoelen worden sinds 2006 aangehouden. Hoewel het destijds een bewuste keuze was om deze doelen globaal te formuleren, bieden de huidige kerndoelen weinig houvast aan docenten en schoolleiders. Lees hieronder meer over de totstandkoming van de nieuwe kerndoelen.

Wat zijn kerndoelen?

icon

Welke uitdagingen zijn er in het huidige onderwijs?

icon

Wat beoogt de curriculumherziening Nederlands?

icon

Hoe zijn de nieuwe kerndoelen ingedeeld?

icon

Hoe nu verder: het traject curriculumherziening Nederlands

icon
resource-not-found

Zelf ervaren hoe de kerndoelen nu al terugkomen in Nieuw Nederlands?

Dat kan op drie verschillende manieren.


1) Ontdek de nieuwe 7e editie

Ben je nog niet bekend met de nieuwe 7e editie? Vraag dan een gratis beoordelingspakket aan en ervaar het zelf.


2) Probeer een thema met je leerlingen

Maak het nog leuker en probeer zelf een Thema uit met je leerlingen, waarin de beoogde samenhang tussen de verschillende vaardigheden al heel goed naar voren komt. Vraag hier een gratis klassenset aan en probeer een Thema uit met jouw klas!


3) Persoonlijke toelichting van een accountmanager

Wil je graag persoonlijk contact en een toelichting? Vraag dan hier een bezoek aan van een accountmanager. Hij of zij komt graag bij jou op school langs om al je vragen te beantwoorden.