Noordhoff.nl   Voortgezet onderwijs   Biologie     Werken met Nectar? Joost geeft 5 tips

Werken met Nectar? Joost geeft 5 tips.

Nectar is een zeer volledige methode die zowel in het boek als in de digitale leeromgeving veel te bieden heeft. We hebben biologiedocent Joost gevraagd om wat tips met jou te delen, zodat je met nog meer plezier en succes gebruik kan maken van Nectar.

Beleef biologie door met je leerlingen naar buiten te gaan

5 tips voor het buitenpracticum

Tip 1 Stel duidelijke doelen

Koppel de leerdoelen van het practicum aan de leerstof. Een duidelijke koppeling met de leerstof helpt leerlingen om het practicum in context te plaatsen, waardoor ze beter begrijpen hoe theorie en praktijk samenhangen en waarom het relevant is. Nectar helpt je hierbij. Aan het begin van elke paragraaf staan de leerdoelen aangegeven. De practica die we bij de methode aanbieden hebben altijd een duidelijke koppeling met de leerdoelen in onze boeken. Kijk bijvoorbeeld in Nectar editie 5.0 OB, hoofdstuk 14 paragraaf 4 voor het waterpracticum. Bepaal ook voor jezelf wanneer het practicum geslaagd is. Benoem een aantal concrete punten.


Tip 2 Check je materiaal

Het klinkt voor de hand liggend. Hoe zeker je het ook weet, check al het materiaal ruim van tevoren. Gebruik je een practicum uit Nectar, dan vind je daar een overzicht van alle materialen die je nodig hebt, en in de docentenhandleiding en TOA-handleiding vind je extra tips voor een vlekkeloze voorbereiding. Geef leerlingen ook taken voor het meenemen van de materialen. Verdeel de taken in meenemen naar de locatie en het terugnemen vanaf de locatie.


Tip 3 Verken de locatie vooraf

Tijdens de voorbereiding van het practicum is het verstandig om eerst zelf de locatie te verkennen en een goed beeld te vormen. Waar wil je dat de leerlingen aan de slag gaan? Waar staat het materiaal? Zijn er plekken waar je niet wilt dat de leerlingen komen? Zorg voor een veilige omgeving. Je kunt ervoor kiezen om een plattegrond te maken als onderdeel van je voorbereiding. Elk groepje krijgt een vaste plek toegewezen.


Tip 4 Stel kaders en bespreek deze van tevoren

Bij een buitenpracticum laat je een deel van de fysieke vertrouwde kaders los, zoals de muren van het lokaal. Dat is soms lastig.. Heb jij hier behoefte aan, bedenk dan elke kaders je hiervoor in de plaats wilt stellen. Waar voel jíj je prettig bij? Bespreek bijvoorbeeld dat het belangrijk is om als groepje bij elkaar te blijven. Ga daarna aan de slag met het opstellen van een beoordeling. Je kunt hier verschillende elementen in verwerken, bijvoorbeeld de kaders, of regels, die jij hebt opgesteld, om structuur te bieden tijdens het practicum. Geef leerlingen de kans om op sommige momenten relatief eenvoudig punten te behalen, bijvoorbeeld door punten toe te kennen voor het opruimen van het practicum materiaal

Bespreek in de les voorafgaand aan het practicum wat de verwachtingen zijn herhaal dit kort op de dag zelf. Doe klassikaal de lastige handelingen voor.


Tip 5 Plan start-stopmomenten in

Het is belangrijk dat je met een zekere mate van rust het practicum ingaat. Dit betekent niet dat de leerlingen per se stil moeten zijn, maar wel dat ze gezamenlijk en doelgericht aan de slag gaan en in staat zijn zich op het practicum te focussen. Je kunt dit bereiken door start-stopmomenten in te plannen, waarin je uitleg geeft en de volgende stappen bespreekt. Zorg ervoor dat een stopmoment ook echt een moment van rust is; neem de tijd die nodig is voor deze momenten. Begin vanuit rust.

Bereid je leerlingen optimaal voor op het eindexamen biologie

5 tips voor het eindexamen

Tip 1 Gebruik de begrippenlijst

Alle begrippen die je leerlingen moeten kennen voor het examen staan op een rijtje in de online begrippenlijst. Ook staan de belangrijke begrippen vetgedrukt in het boek, zodat je leerlingen die makkelijk kunnen herkennen in de tekst. Maak je leerlingen attent op de begrippenlijst, zodat ze hiermee kunnen oefenen en zeker weten dat ze van alle begrippen weten wat die inhouden. In de hoofdstukopening staat per paragraaf aangegeven of de leerstof voor het centraal examen, het schoolexamen of beide is. Als een paragraaf alleen leerstof voor het schoolexamen bevat, dan hoeft je leerling de bijbehorende begrippen niet te kennen voor het centraal examen.


Tip 2 Neem de Examentraining door

Aan het einde van elk hoofdstuk in Nectar staat een Examentraining met recente examenopgaven. De afgelopen jaren hebben je leerlingen geleerd hoe ze deze opgaven in vier stappen kunnen oplossen. Laat je leerlingen de Examentraining nogmaals doornemen en leer ze aan om het stappenplan te gebruiken, zowel bij het oefenen als tijdens het examen zelf.

Praktische tips voor het examen vinden je leerlingen ook in het hoofdstuk ‘Op weg naar het examen’. Voor havo leerlingen is dit terug te vinden in hoofdstuk 15 en voor vwo leerlingen in hoofdstuk 22.


Tip 3 Weet je weg in de Binas

In de tekst in het leerboek staan overal verwijzingen naar de Binas. In Samengevat, aan het einde van een hoofdstuk, vinden je leerlingen terug welke Binastabellen belangrijk zijn bij het betreffende hoofdstuk. Laat je leerlingen de belangrijkste tabellen nog eens opzoeken en vraag je leerlingen om in hun hoofd te formulieren welke informatie ze uit de desbetreffende tabellen kunnen halen. Laat ze ook de opdrachten bij Samengevat maken, waarbij ze zoveel mogelijk gebruik moeten maken van de Binas.


Tip 4 Oefen met Examensprint

Wijs je leerlingen op Examensprint in de digitale leeromgeving. Ze kunnen daar een compleet examen oefenen en ontvangen dan een persoonlijk advies. Ze kunnen ook gericht per onderwerp oefenen. Je leerlingen ontvangen een persoonlijk advies op basis van de resultaten, zodat ze weten waar nog extra oefening nodig is.


Tip 5 Gebruik de leerdoelen

In de nieuwste editie van Nectar wordt gewerkt met leerdoelen. Werk jij met editie 4.1? Vraag je leerlingen om alle leerdoelen van een paragraaf langs te gaan en bij elk leerdoel het antwoord op te schrijven. Je leerlingen kunnen dan hun eigen antwoord vergelijken met met Hoofdpunten per leerdoel aan het einde van elke paragraaf. Dit is een handige manier voor je leerlingen om te controleren of ze alles kennen en begrijpen.

Bonusmateriaal: examentips voor je leerlingen

Joost geeft in deze video 5 handige tips voor het eindexamen biologie. Deel 'm met je leerlingen!