Docent aan het woord... Roy Helmerhorst
Roy Helmerhorst, aardrijkskundedocent van het jaar 2021, vooral bekend van zijn filmpjes op social media, deelt vanaf komend schooljaar voor de aardrijkskundemethode buiteNLand samenvattingsvideo’s op zijn sociale media kanalen. Wij spraken Roy hierover.
Mijn video’s laten ook zien hoe tof het werken in het onderwijs wel is.
Aan de slag in de klas
Tips voor gebruik van de video’s
-
Voeg de filmpjes toe aan je studiewijzer en laat leerlingen thuis ter voorbereiding alvast naar de video’s kijken.
-
Gehoord op de KNAG dag: gebruik de video’s als didactisch middel. Laat leerlingen een Kennisclip bekijken, maar dan zonder geluid. Op deze manier laat je de leerlingen zelf nadenken over welke tekst er te horen zou moeten zijn in het filmpje.
-
Verdeel de filmpjes in een map of studiewijzer per onderwerp, zodat het duidelijk voor de leerling wordt welk filmpje ze kunnen bekijken per thema.
In de klas gebruik ik zowel de papieren als de digitale atlas. Een perfecte combinatie vind ik dat.
Je werkt naast buiteNLand ook met De Grote Bosatlas FLEX. Hoe doe je dat?
“De Digitale Bosatlas vind ik heel fijn om te gebruiken. Ik zet hem vaak op groot scherm in de les. Dan laat ik de leerlingen zien hoe ze in de digitale atlas de juiste kaart kunnen vinden.” Volgens Roy werkt de bovenbouw vooral met De Digitale Bosatlas, omdat er steeds meer belang wordt gehecht aan het gebruik van digitale kaarten. En dat vraagt ook nog wel de nodige inzicht.
Toepassingen van De Digitale Bosatlas
Welke toepassingen gebruik je het meest?
“Wat ik het meest gebruik is het tekenen op de kaart. Ik laat leerlingen ook kaartvergelijkingen maken die ze vervolgens in kunnen leveren via Mijn Bosatlas. Zo kan ik goed zien welke vergelijking ze hebben gemaakt. In Bosatlas Online oefenen we vaak de kaartvaardigheden die nodig zijn voor het examen. Hoe vind je de juiste kaart? En hoe gebruik je die vervolgens om een examenvraag goed te beantwoorden? Dat werkt heel goed”, geeft Roy aan.
Roy geeft zijn leerlingen vaak een onderzoeksvraag mee voor na afloop van de les. Een voorbeeld daarvan is het bij elkaar zoeken van alle kaarten die relevante informatie bevatten over een bepaald onderwerp. Door alles digitaal te doen kan Roy vergelijken en beoordelen via Mijn Bosatlas. “Dat vind ik echt een toffe functie,” vertelt Roy. “Eigenlijk kunnen al mijn leerlingen goed overweg met De Digitale Bosatlas.” In de klas gebruikt Roy zowel de papieren als de digitale atlas.
Benieuwd naar de samenvattingsvideo’s van Roy? Ze staan netjes overzichtelijk in playlists en zijn dus makkelijk vindbaar. Bekijk ze hier!