Docent aardrijkskunde aan het woord ... Daniel Bonder van het SG Huizermaat in Huizen
Conferenties, escaperooms en Instagram
Aardrijkskundeles met Daniël Bonder
Daniel Bonder heeft de mooiste baan van de wereld, vindt hij. Hij is docent aardrijkskunde op de SG Huizermaat. Met aanstekelijk enthousiasme vertelt hij over zijn werk. Over zijn eigen lesmateriaal en hoe hij escaperooms maakt voor zijn klas. En hoe hij social media inzet. Maar vooral over hoe mooi en belangrijk aardrijkskunde is “Ik denk dat ik het vaakst mijn les ben geëindigd met '… en daarom is aardrijkskunde zo belangrijk'.”
Daniel Bonder werkt inmiddels tweeëneenhalf jaar als docent aardrijkskunde op de SG Huizermaat in Huizen. De liefde voor het lesgeven ontdekte hij tijdens een stage bij Pink Armenia, een mensenrechtenorganisatie in Armenië. “Ik vond het belangrijk dat mensen meer van de wereld te weten kwamen. Dus langzamerhand bedacht ik dat ik het onderwijs in wilde.” De eerste les die hij zelf leerde was dat lesgeven anders gaat dan vroeger. “Ik had best een ouderwets idee van onderwijs: ik kende het alleen van mijn eigen middelbare school. Maar toen ik een keer meekeek dacht ik direct: 'Dit is wat voor mij.'”
Daarom is aardrijkskunde zo belangrijk.
Wat er dan zo anders is dan vroeger?
Conferenties en escaperooms
Wat er dan zo anders is dan vroeger? Vol enthousiasme vertelt Daniel over zijn lessen. Geen ellenlange voordrachten en aantekeningen op het bord, maar conferenties en escaperooms. “In buiteNLand staat een paragraaf over water en wateroorlogen,” vertelt hij. “Ik kijk dan hoe ik leerlingen daar actief mee bezig kan laten gaan. Dus ik heb een 'conferentie' georganiseerd, met landen van de Nijl. Leerlingen moeten met elkaar in debat, over van wie het water is. Ik wil ze het echt laten ervaren.” En dat ervaren kan via zo'n conferentie,
maar ook via een zelfbedachte escaperoom.
“Bij een escaperoom word je met een vriendengroep in een kamer opgesloten. Je moet puzzels oplossen om eruit te komen.” Dat concept past hij toe in de klas. “Ik heb er eentje over 'bloedmobieltjes'. Dat gaat over mobieltjes en de grondstoffen die erin zitten. Bij binnenkomst leveren leerlingen hun mobieltje in en ze krijgen hem pas terug als weten wat er in hun mobieltje zit.” Bonder heeft verschillende puzzels gemaakt, die zijn leerlingen moeten oplossen aan de hand van De Bosatlas en ander beeldmateriaal. “Ze moeten bijvoorbeeld hun stem uitbrengen over het bouwen van een dam en als ze uiteindelijk de juiste code hebben gevonden krijgen ze hun mobieltje terug. En ik heb er ook eentje over het geologische tijdverhaal. Dat zijn ze tijdreizigers en het heeft te maken met Jurassic Park. Heel nerdy, maar erg leuk om te doen.”
Afwisselen en differentiëren
De vraag of hij überhaupt nog wel een lesmethode nodig heeft dringt zich op, maar niets is minder waar. Daniel ziet buiteNLand als leidraad. “Kijk naar alle kennis die erin staat: die gebruik ik heel veel en de structuur vind ik enorm fijn. De methode biedt mij inspiratie voor opdrachten die ik zelf in elkaar zet,” vertelt hij. “Ik gebruik telkens de structuur van het hoofdstuk en soms vat ik het samen in één grote praktische opdracht.”
En zo komen we bij de vaststelling dat onderwijs er heel anders uitziet dan vroeger. Daniel beaamt het. “Bij ons op school werken we in groepjes en we krijgen veel de vrijheid om alles zelf vorm te geven,” vertelt hij. “Je moet onderzoekende opdrachten kunnen aanbieden en er met passie over kunnen vertellen. Je staat echt niet meer alleen een verhaal af te draaien. Je houdt het dichter bij jezelf en daardoor breng je het dichter bij de leerlingen.”
Een ander belangrijk verschil is differentiatie. “Het laatste jaar probeer ik veel dingen uit met differentiëren, bijvoorbeeld dat leerlingen hun eigen studiewijzer kunnen maken. Dan kunnen ze eigen leerdoelen opstellen en aan de hand daarvan hun eigen leertraject bepalen. Dat is wel uitdaging. Want soms heb je ook behoefte aan een klassikale les (waarin ik soms wel een uur kan ratelen over het mondiale windsysteem). Dat vinden leerlingen ook fijn.
Nog een manier om aardrijkskunde dichter bij de leerlingen te brengen is social media. Daniel is een fanatiek Instagrammer. “Mijn account heet 'Danielvulkaniejel' en ik heb het vorig jaar opgestart. Het is een mooie mogelijkheid om contact te leggen met docenten in Nederland. Ik krijg heel veel berichten en vragen van collega's, maar ook van leerlingen en ouders.”
En Instagram heeft nog een voordeel. “Leerlingen krijgen meer inzicht in jouw leven als docent. Ze krijgen een beter idee van wat ik allemaal voorbereid en waarom we iets doen in een les.” Hij lacht. “Dan komen ze de klas binnen en dan zeggen ze: ‘Op 'Danielvulkaniejel' zag ik dit en dat. Kun je er nog wat meer over vertellen?’”
' … en daarom is aardrijkskunde zo belangrijk.'
Aardrijkskunde is een vak dat zich goed leent voor het gebruik van social media, beeld en geluid. “Er gebeurt elke dag iets dat je kunt gebruiken in je les. Je kunt altijd de NOS openen, het eerste artikel aanklikken en vaak zit je al goed,” licht Daniel toe. “Ik had het laatst met 4 VWO. We hadden het over protesten in Wit-Rusland. Dat hebben we gekoppeld aan globalisering en hoe verschillende protesten elkaar kunnen aanwakkeren en hoe mensen elkaar kunnen mobiliseren. Dat zijn de leukste lessen.” Hij is even stil. “Ik denk dat ik het
vaakst mijn les ben geëindigd met' … en daarom is aardrijkskunde zo belangrijk'.”
Vragen over onze methode buiteNLand? Vraag het onze accountmanagers.
Extra bij aardrijkskunde
Blijf actueel
Actualiteit in de les
NU Actueel
Maak je lessen aardrijkskunde up-to-date met NU Actueel. Begin of eindig je les met actuele fragmenten en met prikkelende vragen.
Afspeellijst buiteNLand
Video's bij aardrijkskunde
Bekijk de uitlegvideo’s die voor jou al gecategoriseerd zijn per stream en per vak. Geselecteerd door de makers van buiteNLand.