NU Nederlands lanceert gratis module voor NT2-studenten

Vanaf schooljaar 2025-2026 bevat NU Nederlands een module voor NT2-studenten. We spraken hierover met Tessa Jansen, uitgever van NU Nederlands.

resource-not-found
Waarom deze module?  

“Docenten geven aan dat ze steeds meer NT2-studenten in hun klassen hebben, soms wel 80% van een entreeklas. Het niveau binnen deze groep varieert sterk. Hoewel deze studenten al NT2-onderwijs hebben gevolgd, vinden ze het lastig om die kennis toe te passen in reguliere lessen Nederlands. De stap van taal leren naar taal gebruiken in het onderwijs is groot. 

NU Nederlands 1F/2F blijkt voor deze studenten vaak nog te moeilijk. Veel roc’s bieden daarom extra ondersteuning, maar docenten moeten hiervoor zelf materiaal ontwikkelen. Dat is tijdsintensief en we willen docenten hierin ontlasten.” 


Vanuit onderzoek én eigen ervaring.  

“Deze uitdaging heb ik onderzocht. Erg leuk om te doen vanwege mijn achtergrond als toegepast taalwetenschapper (= onderzoeken hoe je vreemde talen leert). Ik kan me ook wel een beetje in de studenten verplaatsen: zelf heb ik een halfjaar aan een Spaanse universiteit gestudeerd. Hier volgde ik alle vakken in het Spaans. Dat vond ik heel intensief. Het gaat dan niet alleen meer om taalonderwijs, maar om vakonderwijs, terwijl jij de taal nog niet volledig beheerst.  
 
Je leert een vreemde taal op latere leeftijd anders dan hoe je je moedertaal hebt geleerd. In je moedertaal leer je grammatica vaak impliciet en heb je op bijvoorbeeld 12-jarige leeftijd al een grote woordenschat. Als vreemdetaalleerder is dat anders. Ik heb de docenten met wie ik sprak steeds gevraagd: waar heb jij behoefte aan? Wat heb je nodig om deze studenten beter te kunnen ondersteunen? Hoe kunnen we deze studenten materiaal bieden waarmee ze zo efficiënt mogelijk toch mee kunnen stromen met de reguliere lessen Nederlands? Hoe komen we de studenten tegemoet, maar leggen we tegelijkertijd de lat ook niet te laag, uiteindelijk willen we natuurlijk wel dat ze op 2F examen kunnen doen?” 

 

De sleutel tot begrip: woordenschat en inclusie  

“We door wetenschappelijk onderzoek dat woordenschat de belangrijkste voorspeller is van taalbegrip. Wat hierbij belangrijk is: welke woorden je dan leert. Vanuit de NT2-klas leren studenten vooral om zichzelf in de maatschappij te redden. Je leert bijvoorbeeld welke woorden je nodig hebt om een afspraak bij de tandarts te maken of hoe je vertelt over je vakantie. Maar je leert minder woorden waarmee je goed mee kan doen in het onderwijs: schooltaalwoorden. Woorden als ‘verklaren’, ‘uitdrukken’, ‘behoren tot’. Dit zijn vaak ook extra moeilijke woorden om te leren omdat ze abstract zijn.   

Ook vonden docenten die ik heb gesproken het belangrijk dat studenten het gevoel hebben erbij te horen. Nu krijgen ze vaak een andere lesmethode en dan valt het direct op dat deze studenten nog niet mee kunnen doen. Daarnaast moeten studenten deze lesmethode ook nog eens los aanschaffen, het kan voelen alsof ze daarmee nog eens worden gestraft. Dat druist in tegen onze visie: het onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn en elke student moet eerlijke leerkansen krijgen.  We hebben ons dan ook de vraag gesteld: hoe kunnen we die drempel weghalen? 

Juist omdat elke student op een ander niveau instroomt, vinden docenten het belangrijk dat een student óók zelfstandig kan werken. Natuurlijk is het het allermooist als je klassikaal les kunt geven. Voor het leren van een taal heb je immers ook interactie nodig, maar in de praktijk is dit soms lastig te organiseren. 

Het is fijn dat onze digitale leeromgeving hier al wel wat opties voor biedt: studenten kunnen de opdrachten zelfstandig maken, ze kunnen de teksten en vragen ook laten voorlezen en daarnaast kunnen ze de teksten ook laten vertalen naar hun moedertaal. Uiteraard bieden we genoeg scaffolding: we bieden de betekenissen van de woorden eerst in het Nederlands aan. Daarna kan de student er nog een plaatje bij krijgen, en als het echt niet lukt, is een stukje tekst vertalen dus ook nog een optie. We moedigen daarnaast aan dat een student een woorddossier bijhoudt. Hierbij kiest de student zelf welke woorden echt nog nieuw zijn én relevant. Én er zijn in onze digitale leeromgeving opties om met behulp van Slim stampen, met een algoritme, de woorden te herhalen en te consolideren.” 

“We vinden het zo belangrijk dat NT2-studenten dezelfde kansen krijgen als hun medestudenten, dat we deze digitale module gratis beschikbaar stellen.”

Wat maken we dan precies?  


“We ontwikkelen een digitale module voor studenten met een NT2-achtergrond. De module biedt een opstap naar meedoen in de reguliere lessen Nederlands, bijvoorbeeld naar NU Nederlands 1F/2F.   

De module bestaat uit 40 lessen van een uur, met oefeningen in lezen, spreken en schrijven. Studenten kunnen zelfstandig werken in de digitale leeromgeving, waar ze teksten kunnen laten voorlezen en vertalen. “We bieden veel ondersteuning, zoals woordbetekenissen in het Nederlands, plaatjes en een optionele vertaalfunctie. Daarnaast stimuleren we studenten om een woorddossier bij te houden en bieden we een systeem waarmee ze woorden slim kunnen herhalen en consolideren.” 

Wat ik heel mooi vind, is dat we dit als cadeau aanbieden aan de NUN-gebruikers. En zelfs al vanaf komend studiejaar. We vinden het zo belangrijk dat deze studenten dezelfde kansen krijgen als hun medestudenten die Nederlands wel als moedertaal hebben, dat we de digitale module gratis beschikbaar te stellen in de reguliere NUN-licenties. Je hebt nu al toegang tot 1F/2F, 2F en 3F en daar komt deze module dus nog bij. 

Omdat het een nieuw product is, is het vanaf volgend studiejaar beschikbaar als proef. Zo kunnen we zelf ook blijven leren: wat bevalt goed, wat kan beter, wat mist er nog? We nodigen je dan ook van harte uit om contact op te nemen met je accountmanager als je het product gaat gebruiken en ons feedback wil geven.”