Noordhoff.nl     Gelijk en kansrijk

Gelijk en kansrijk

Iedere leerling is anders. En gelijk. Hoe verschillend de startpositie van leerlingen ook is, iedereen verdient eerlijke, kansrijke leermogelijkheden om het beste uit zichzelf te kunnen halen. Noordhoff maakt zelfs moeilijk zo gemakkelijk mogelijk.

resource-not-found


Leerdrempels wegnemen

Een taalachterstand, audiovisuele beperking of een andere sociaal-culturele achtergrond: omstandigheden kunnen leren lastig maken. Noordhoff verlaagt leerdrempels en wakkert interesse aan. Want niets mag bij wie dan ook de wil om te leren in de weg staan.


Samen op weg

Samen met de leraar gaan leerlingen op weg naar een bepaald leerdoel. Naar nieuw, meer of verder. Via dezelfde of een andere weg, als dat nodig is. Doorlopende leerlijnen bieden een soepele leerervaring en prikkelende uitdaging, met convergente differentiatie als uitgangspunt.


Onderwijskracht

Wij geloven in onderwijs met hoge verwachtingen van de leerling. Dat vraagt inzicht, expertise en vaardigheden van de leraar. Bijvoorbeeld door formatief te evalueren, zodat uitdagingen en kansen tijdig in beeld komen. Dit versterkt de kracht van onderwijs.

resource-not-found
Auteur aan het woord over differentiatie in leermiddelen

Door differentiatie in onze leermiddelen werken leerlingen op hun eigen niveau. Online gebruiken we ook adaptieve leerroutes.

“Noordhoff vindt kansengelijkheid in leermiddelen belangrijk. In de methode Chemie Overal staan daarom opgaven voor extra ondersteuning en voor extra uitdaging. Online hebben we dit proces geautomatiseerd, wat docenten veel tijd kan besparen. De adaptieve leerroutes in de online omgeving passen zich namelijk aan het niveau van de leerling aan. Waarbij de docent altijd leidend is en kan ingrijpen waar het nodig is. Iemand die moeite heeft met een opdracht krijgt meer hulp, terwijl een andere leerling extra uitdaging krijgt. Dit zorgt ervoor dat iedereen op eigen tempo en niveau kan leren, zodat iedereen kan groeien. Het doel is dat iedereen het eindniveau bereikt, maar via een route die bij hen past.”

"Elke leerling krijgt gelijke kansen door maatwerk en differentiatie" - Tom Heutmekers, auteur van de scheikundemethode Chemie Overal