Noordhoff.nl   Lijsters     Lezen voor de Lijst met Lijsters

Lezen voor de lijst

Wat betekenen de niveaus van Lezen voor de Lijst? Bekijk hieronder in het schema welke Lijsters voor wie geschikt zijn. Help je leerlingen met het bepalen van hun leesniveau aan de hand van dit overzicht.

resource-not-found
Niveau 1 - Belevend lezen

Vroege Lijsters | Jonge Lijsters


Je leest met niet al te veel moeite elk jaar de verplichte boeken. Populaire series spreken je aan, van belevenissen van leeftijdgenoten tot fantasieboeken. Vooral boeken met veel spanning en drama, zodat je goed met de hoofdpersoon mee kunt leven. Belangrijk is wel dat de hoofdpersoon aardig is en dat het boek niet al te verwarrend is en een goed einde heeft.

resource-not-found
Niveau 2 - Verkennend lezen

Vroege Lijsters | Jonge Lijsters | Grote Lijsters


Je bent (redelijk) gemotiveerd om boeken voor school te lezen. Je leest om jouw eigen wereld te verkennen. Je staat open voor andere boeken dan die je gebruikelijk leest. Belangrijk is dat de hoofdpersoon iets verder in zijn leven is dan jij en dat je kunt lezen over zijn ontwikkeling.

resource-not-found
Niveau 3 – Reflecterend, ontdekkend lezen

Jonge Lijsters | Grote Lijsters


Je vindt lezen niet vervelend. Je interesseert je vooral voor de inhoudelijke kant van de boeken: ze moeten over psychologische of maatschappelijke onderwerpen gaan. Je ontdekt dat boeken iets vertellen over de wereld om je heen, dat ze je aan het denken zetten, je helpen om ideeën te vormen. Je vindt het ook leuk om over boeken te discussiëren.

resource-not-found
Niveau 4 – Interpreterend lezen

Grote Lijsters


Je leest ‘echte’ volwassen boeken en je hebt ook nog oog voor hoe de schrijver het verhaal vertelt. De stijl en de opbouw mogen best wat ongewoon zijn, want je wilt je wel aanpassen. Je hebt geleerd om zelf een oordeel te vormen over het boek, op grond van allerlei soorten argumenten. Bovendien ben je in staat om op eigen kracht steekhoudende dingen te zeggen over thema en motieven. Wat je nog niet zo goed kunt, is overzien welke plaats het werk inneemt in het oeuvre van een schrijver of de literatuurgeschiedenis.

resource-not-found
Niveau 5 – Letterkundig lezen

De meeste leerlingen lezen niet zelfstandig op niveau 5. Daarom bevatten de Lijsters zelden een titel op dit niveau.

Je kunt complexe boeken lezen en verschillende betekenislagen in boeken onderscheiden. Je leest boeken niet meer alleen om de gebeurtenissen die zich erin afspelen, maar ook omdat ze bijvoorbeeld door anderen bijzonder gevonden worden. Je kunt niet alleen moderne, maar ook oude werken lezen en je kunt ze ook plaatsen in de cultuurhistorische context, eventueel nadat je zelf onderzoek hebt gedaan.